Jos
sinä kuulut niihin jotka tuntevat itsensä vähän kauniimmaksi, rohkeammaksi
ja…täydellisemmäksi sen oikean auton
ratissa, niin haluan vain kertoa, niin minäkin. Minulle se auto on Citroèn 2CV
eli Rätticitikka. Tuo auto oli haaveeni lapsesta lähtien, luonnollisesti koska
sehän on kuin minä; pyöreä muodoiltaan, yksinkertainen tekniikaltaan ja
rakenteeltaan, hidas ja jotenkin hassulla tavalla lapsellinen, mutta myös
sympaattinen, taloudellinen ja yllättävän toimiva.
Kutsuin
ensimmäistä Sätkääni (niin kuin piireissä sitä kutsutaan) Jaffaksi, koska se
oli pyöreä ja kirkkaan oranssi kuin appelsiini. Sen luokse oli aina helppo
löytää suurilla parkkipaikoilla, aerodynaamisesti muotoiltujen
metallinharmaiden autojen rivistöistä. Kun Jaffan ruostumista ei voinut enää
pysäyttää, löysin uudenman, Tulisuudelman. Se oli pyöreä ja punainen kuin
suukkoon puserrettu suu.
Sain
ajaa Sätkää ensimmäiset 15 ajokortinhaltija vuottani. Kurvailin Killan mukana
euroopan kapeita teitä kesäisin ja tupeksin liikenteen tukkona suomalaisilla
teillä talvisin. Kun kehräsimme pienten kylien ja kaupunkien läpi
rättäriretkueemme kanssa, kukaan ei ollut kateellinen eikä pahansuopa meitä
kohtaan. Rättäri killan ystäviä oli maailma täynnä ja sen periaatetta- Ystävän etu
menee oman edun edelle, noudatettiin jokapuolella. Lapset juoksivat iloisina perässämme nauraen
ja vilkuttaen, kuin sirkus olisi tullut kaupunkiin. Suomessa tosin sattui
muutaman kerran, että tuo outo auto herätti huomiota väärällä hetkellä. Kerran
Keravan Taidemuseon parkkipaikalla joku ilkeämielinen oli kaatanut
pakkasnestettä bensatankkiin, sillä seurauksella että bensa sakkaantui muutaman
kilometrin päässä kotimatkalla ja tukki koneen. Kyydin kotiin sai kyllä yleensä
kun nosti peukalon pystyyn, silloinhan elettiin vielä esihistoriallista aikaa
ennen kännyköitä. Toinen tapaus sattui eräänä aamuna Espoossa, olin säikähtää
suolapatsaaksi kun kouluun lähtiessäni näin missä rakas ystäväni oli. Se
keikkui kahden puun välissä, etu- ja takapää ILMASSA kuin jättikokoinen
punainen omena!
Andrè-
Gustave Citroen oli mies joka keksi Rätticitikan vuonna 1919. Sen
syntyhistoriasta on luotu lukemattomia toinen toistaan hurmaavampia legendoja,
mm. että Andrè halusi luoda ranskalaiselle maalaisväestölle taloudellisen auton
jolla saattoi kuljettaa lehmän tai korillisen raakoja kananmunia kynnetyn
pellon poikki ilman että yksikään muna meni rikki. ( Siitä erinomainen jousitus
ja pehmeä kyyti) Minä kuljetin sillä monet kerrat autollisen lapsia, ilman että
yksikään meni rikki.
Rätticitikassa
oli tietysti aika raikas ilmanvaihto talvisin, vaikka käytin sodanaikaista
miesten lammasturkkia se ei estänyt jääpuikkojen muodostumista nenänpieliin.
Kesällä sensijaan autossa saattoi vaikka nukkua, kääriä rättikaton auki ja
katsella öistä tähtitaivasta. (Paitsi sinä eräänä yönä eräällä
keski-eurooppalaisella leirintäalueella kun olin parkkeerannut
muurahaispesään.) Meidät oli luotu toisillemme.
Niin
kuin kaikki hyvä loppuu aikanaan, tämäkin satu loppui ympäristön
painostuksesta. Jouduin vaihtamaan rakkaani turvatyynyihin ja abs- jarruihin.
Ilmeisesti kun kuski pehmenee, niin pellin täytyy koventua. Silti joka kerta
kun kuulen tuon tutun kehräyksen, ah, niin sydämeni lyö muutaman ylinmääräisen
tahdin kaipauksesta.
Ajelkaa
varovasti siellä!
ML
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti